JellyPages.com

Tuesday, February 3, 2015

.:Trip to Korea Day 5: Pengalaman naik Zipwire ke Nami Island:.

Assalamualaikum,

Hari ke 5 ni kami akan bertolak ke Nami Island dengan menaiki bullet train. Perjalanan mengambil masa dalam satu jam. Kami dapat tiket yang free seat. tiket free seat nih kiter xditetapkan mana-mana seat kiter, cuma kita akan duduk kat bahagian yang free seat, so, kalau kiter masuk ader seat kosong, leh la kiter duduk, kalau x, duduk jer la atas lantai n mana-mana yang boleh. Alhamdulillah kami dapat seat. :)

So, kami sampai jer dekat gapyeong dalam kol 12 lebih. So, kami ni daripada kat malaysia lagi kami da plan nak naik Zipwire untuk ke pulau nami. Kami xmau naik feri macam biasa sebab nak try bende adventure sket. bukan selalu dapat pi pown kan. hehe. tetibe sampai kat tower untuk naik zipwire nih, tengok2 die ader boarding time upenye, so, kami nyer boarding time adalah kol 2.30 ptg. so, lebih kurang dua jam kami kne tunggu untuk boarding. disebabkan nak sangat dapat pengalaman naik zipwire nih, kami sanggup gak tunggu dua jam pown. hehe. Tiket untuk zipwire nih tak termasuk dalam pakej kami. Harga tiket zipwire untuk pegi n termasuk tiket balik naik feri adalah 38,000 Won. so, kami hanya tambah 30,000 won jer sbb 8,000 won da dibayar sekali ngan pakej.

Untuk naik zipwire nih mesti berat xkurang daripada 45kg n tak lebih daripada 100kg. yang pasai xlebih dari 100kg tuh i olls tau biler da sampai kat sane yer. sbb dalam website xder tulis limit. Perjalanan untuk sampai daripada gapyeong ke nami island dengan menaiki zipwire nih lebih kurang 2 minit jer. n jaraknya adalah lebih kurang satu kilometer.Tower yang kami naik untuk bertolak ke nami island tuh pulak tingginye dalam 80 meter. tinggi giler kan.  Sebelum pi lagi kami da sakan dok nengok video2 orang yang naik zipwire nih. memang syok giler. lagi la bertambah2 berkobar nak pi.
tuh la tower yang kami naik utk naik zipwire ke nami island :)
Sebelum sampai masa kami nak boarding, kami pi la posing2 dulu kat gapyeong wharf tuh. cantik2 gak pokok2 kat situ sebab macam2 warna :) Kat sini gak ader tempat untuk bungee jumping. Wani nak cube tapi abah awai2 lagi da pesan kat die supaya jangan naik bende tuh, so, die pown terpaksa akur la :) U olls kalau wat bungee jumping nih leh dapat sijil tau. try la kalau nak :)
gapyeong wharf.
Dalam kol 2 kami masuk dalam office zipwire untuk tunggu dipanggil boarding. Tetibe nama i olls dipanggil "jilla, from Malaysia, 3 person".. jilla okeh, bukan zilla.. hehe.. so, sebelum naik, diorg akan timbang berat kita. memule die timbang wani, okeh lepas, terus die suh masuk lif, pastu yana plak, lepas gak.. tetibe kat i olls, die mcm teragak2 nak bagi sbb berat over sket daripada limit. i olls da gigih turunkan berat tau sblm pi. tapi sbb beg berat penuh ngan kamera la itu la ini la,  ngan baju yang tebai lagi, so berat jd over. sebab diorg timbang ngan segala barang yang kiter bawak okeh (menyalahkan beg n baju nih, aiyooo).. dalam nak xnak bagi tu, die suh gak masuk lif.

Dalam seronok dapat masuk lif nih, dalam kepala otak dok pikir apa la yang akan jd sebab berat over n i olls plak takut tinggi. start la mula risau, mampu ke tali tuh tampung berat i olls bagai. hmmm.. sampai kat atas tower, mmg xmau tgk bawah sbb gayat. Instructor diorg pown bg la explaination kat kiteorang apa yang boleh wat n xleh wat. diorg xbg tangan lepas daripada pegang tali, diorg xbg rakam video (yang nih kami paling frust, sbb cadang mmg nak rakam) n beberapa perkara lagik. Sampai turn kami nak naik, wani dulu kami lepaskan naik ngan sorg mamat US. sbb naik zipwire nih dua orang sekali harung tapi berlainan tali. I olls akan gerak ngan yana. Masa tiba giliran i olls, i olls nyer beg mmg da bg kat wani da untuk mengurangkan beban berat. Die suh i olls amik line yang kanan, maybe sbb kuat sket kot. so, die pakaikan segala tali n pastikan segalanya dipakai ngan selamat. Kemudian, kami da tergantung da n kami hanya ditahan dengan satu pintu jer, dalam kepala da pikir macam-macam da. biler, diorg kata ready, go jer, pintu terbukak n kami pown terus meluncur ke nami island. Yang syoknya segala takut, gayat sume hilang sbb tengok pemandangan cantik sangat daripada atas. tengok bawah lak, sume air je. memang da xpikir takut da. tapi lebih kepada kagum ngan keindahan alam. Biler da nak sampai ke nami island, tgk ader org ramai tunggu kat bawah n dok amik gambo siap suh kami lambai2. kami pown terus depangkan tangan ala2 titanic gitu. pastu lambai2 kat diorg. hehe. I olls share video daripada youtube yang dapat rakam masa naik zipwire nih supaya u olls dapat tengok ape yang kami nengok k :)

Sampai2 jer, ader cameraman yang amikkan gambar kami n kne beli sekeping 10,000Won. Kami beli la sebab nak wat kenangan. :) Wani sempat rakam masa kami nak sampai ke pulau. Die frust giler sbb die xder orang yang rakam. huhu.

Sampai nami Island, kami terus gerak untuk solat zohor. pastu lunch. Kat sini kami makan nasi goncang. Dalam nyer ada tuna, kimchi, nasi dan telur, pastu goncang la bagi die sebati, baru makan panas2. nasi nih diletak dalam satu bekas tin yang panas gile. so, kami kne pakai sarung tangan untuk goncang nasi tuh.

Lepas tuh kami pown jenjalan la kat nami island nih. Macam biasa, biler da sampai sini, yang syoknye adalah pemandangan die. Daun ada warna hijau, coklat, maroon, kuning, merah. serious cantik giler. kami xdan nak cover seluruh pulau sebab kami da syok posing kat satu2 tempat tuh lame2 hehe.. kami sempat la pi kat tempat patung winter sonata bagai tuh. ader gak tengah2 kami berjalan tetibe ader burung merak lalu kat sebelah. tetibe jakun sebab xpenah dapat nak dekat camtuh. slalu kat zoo pown xleh nak ada camtuh sbb mesti dok dalam pagar kan. okeh jom tengok gambo.

Lastly, kami balik dalam kol 7 lebih. kami terus bertolak ke Sindang Rapuggi Town untuk dinner. Syoknye dinner kali nih diiringi oleh penyanyi kat situ. suara sedap giler. lagu2 die nyanyi lak yang biase kiter dengar. :)

Lepas makan, kami pown terus balik hotel n berehat sebab da penat giler. sebab hari nih memang sangat banyak berjalan n naik turun tangga. Sempat gak kami singgah kedai sebelah hotel untuk beli susu pisang. :)

Esoknye kami akan pi ke Namdaeumun, Namsangol Hanok Village dan Dongdaemun Design Plaza.

So, jumpe di next post, sebelum tuh, kalau pi ke nami island, jangan lupe try naik zipwire, memang berbaloi2 :)

Sekian, Assalamualaikum.

Untuk maklumat lanjut:

Tour Guide kami:

Post berkaitan:
  1. .:Trip to Korea: Perancangan, Tiket, Pakej:.
  2. .:Trip to Korea:Tax refund, Tips dan Persiapan untuk Musim Autumn:.
  3. .:Trip to Korea Day 1: Namsan Seoul Tower:.
  4. .:Trip to Korea Day 2: Lotte World (Indoor Attractions):.
  5. .:Trip to Korea Day 2: Lotte World (Outdoor Attractions):.
  6. .:Trip to Korea Day 3: Ice Museum, Trick Eye Museum & 63 Building:.
  7. .:Trip to Korea Day 4: Kimchi Making Class, Itaewon, Ewha Women University & Cat Cafe:.
  8. .:Trip to Korea Day 5: Pengalaman naik ZipWire ke Nami Island:.
  9. .:Trip to Korea Day 6: Namdaemun, Namsangol Hanok Village & Dongdaemun Design Plaza:.
  10. .:Trip to Korea Day 7: Gyeongbokgung Palace, Insadong, Gwanghwamun Square & Cheonggyecheon  Stream:.
  11. .:Trip to Korea: Shopping Haul:.