JellyPages.com

Monday, February 2, 2015

Assalamualaikum.

Trip ke korea selatan untuk hari ke 4 nih macam-macam jadik. Untuk hari ke 4 nih, pepagi lagi kami pi ke Namdaemun untuk beli coat baru hehe. Sebelum nih tour guide kami da habaq da kalau nak beli baju-baju ke, kasut ke leh pi beli kat namdaemun n pasar kat situ bukak seawal kol 7 pagi. so, gigih kami bangun awai pagi sebab nak beli coat kat namdaemun. Nih kami pi sendiri tanpa tour guide kami.  So, biler kami pi sendiri tuh, nak masuk kedai pown pikir banyak kali sbb xpandai nak communicate hehe.
jenjalan namdaemun
Last2 kami masuk ke bhgn dalam tempat shopping n kami nampak banyak giler kedai yang jual coat. sampai rambang mata jadinye. ahjumma-ahjumma yang jual kat situ mula la tengok2 kami n pelawa kami tengok coat diorg. laluan untuk kiter lalu dalam bgnn tuh mmg muat2 sorang jer, punyer la sempit yer kat bahagian baju ni.

Sampai kat sorang ahjumma ni, die tarik kami pi kat bahagian kedai die n dok promote segala coat yang ada. memule die dok promote kat wani, n lepas beberapa kali kene pujuk n die siap suh try segala coat yang ader, wani pown capai la satu coat. lepas tuh, die tlg cari i olls nyer plak, sayangnye design yang i olls nak mmg xder saiz. for ur information agak susah yer nak carik yang saiz besaq. huhu. tapi ader la satu coat nih leh tahan comei gak ahjumma nih bagi, tp agak ketat sket. tp cantek nyer pasai, i olls sambar gak satu. lepas jer beli, kami terus keluar daripada bangunan tuh sbb xmau rasa menyesal kalau tetibe ader nampak yang lain lebih comel.. hehe.. tuh pown jenuh gak pusing-pusing carik jalan keluar. da macam masuk kota sesat. heheh.  Yang bestnye ahjumma tuh bersungguh communicate ngan kiter sampai kiter paham ape yang nak disampaikan. siap guna pen kertas, kalkulator n bahasa badan sepenuhnya. hehe. seb bek wani paham sket2 bahasa korea.

nih la coat yang kami beli kat ahjumma tu :)

Masa on the way balik sempat gak beli kuih yang berbentuk ikan kat tepi jalan. intinye kacang merah. Kami da tanya siap2 kat tour guide kami kuih tuh leh makan ke tak. n tour guide kami kata boleh makan. so, kami pown ape lg, cube la selagi ada yang boleh cuba. hehe.

Pastu kami balik bilik n bersiap untuk pi kelas belajar wat kimchi kat myeongdong. Untuk pi kelas nih kene booking tempat n kami dapat kelas untuk jam 11 pagi. sebelum kelas bermula, cikgu2 tuh akan sediakan barang untuk kami gunakan. dan sementara kita menunggu barang-barang tuh siap sedia, cikgu kelas nih pakaikan kami hanbok untuk posing-posing. :) Pastu bile da siap barang, kami tukar baju balik n mula sarung apron. n mule la belajar. syok belajar ni, balik malaysia kononnye leh la wat tp sampai skang xterbuat-buat lg. kimchi yang kami wat diorg siap pack untuk kiter bawak balik ke malaysia. masa da siap tuh, terus rasa gak, giler sedap makan yang baru2 siap tuh. yang da simpan lama die akan rasa masam-masam. i olls suke rasa yang baru siap lg hehe..

hanbok wearing smentara tunggu perkakas belajar disiapkan :)
posing sakan kami masa nih. seb bek ader saiz. hehe
nih lepas kami da siap wat kimchi. muke seronok xhengat :)
next kami balik ke hotel, simpan segala kimchi kami dan keluar semula untuk bertolak ke itaewon. Kami bertolak ke itaewon menaiki teksi. Kami pi ke Masjid itaewon. sangat ramai orang kat masjid nih n masa kami pi tuh jumpa ramai orang malaysia, indonesia yang ada kat situ. n rasenye sentiasa ada orang datang kat masjid tuh. masjid nih kat tempat solat wanita di tingkat atas xbesar sangat berbanding ngan tempat solat lelaki. ape2 pown yang penting dapat jejak kaki kat masjid nih :) Kami lunch kat sini jugak di kedai pakistan. kat itaewon banyak kedai makanan halal. so, kalau u olls yang pi sendiri n xtau mana kedai yang halal, leh la makan kat itaewon. :)

nih lunch kami kat itaewon. sepanjang ader kat korea, masa nih jer la kami dapat makan daging :) Sayur tuh sangat sedap, kami siap mintak tambah :)
masjid itaewon :)
Kemudian kami bertolak ke Ewha Women University, Kami pi korea pada musim autumn, jadi pemandangan kat university nih sangat cantik sebab daun-daun pokok ader bermacam-macam warna. University nih jugak ader landskap yang cantik. so, mmg akan terpegun ngan pemandangan kat sini jer. kami xlepas daripada amik gambo jer kat sini. Kat sini gak selalu ader masuk dalam rancangan Running Man. hehe.

Lepas tu, kami pusing-pusing kat kawasan luar university tuh iaitu Ewha Women University Fashion street. Kat sini kami jumpe banyak kedai2 coat n fashion yang ada banyak design cantik-cantik dan murah. Tapi kami xder shopping sangat pown kat sini. I olls beli makeup sket jer ngan coat, yana beli cap ngan handbag:) pastu terus kami pi dinner. Malam tuh kami makan makanan yang macam bibimbap. xingat namanya tapi memang sedap giler.

nihla dinner kami malam tuh. Gaul2 macam bibimbap, pastu makan macam biasa :)
Masa nih jugak la mood i olls spoil sket atas kecuaian diri sendiri. I olls check dalam beg n tgk enpon i olls xdak... huwaaaa, rase nak wat muke kecewa tapi tahan jer sbb xmo spoil kan mood yang lain. i olls pasti i olls mmg bawak enpon tp kuatkan hati kata maybe enpon tertinggal dalam bilik. Lepas makan kami terus balik hotel. xmacam selalu mesti nak terus pi myeongdong. malam nih terus balik hotel sebab nak pastikan enpon ada kat bilik ke tak. sampai jer bilik, confirm memang enpon tercicir kat mana2, da pasrah giler da, siap cakap kat adik yang memang xder rezki la nih. da redha dalam kepasrahan da. tapi adik n member, gigih bukak kamera utk tgk biler last i olls pegang enpon. n diorg nampak last i olls pegang enpon tuh masa kat masjid itaewon. so, diorg pown terus ajak pi ke masjid, mudah2an enpon masih ader kat sana, kami pown gigih la amik teksi sendiri n just tunjuk gambo masjid kat pemandu teksi tuh. sampai jer kat masjid dalam kol 7.25 malam, ada sorang auntie from indonesia nih kata "dik, kalau mau solat, cepat-cepat sebab pukul 7.30 masjid udah mau tutup"... my sis, wani terus pecut lari naik tangga ke bahagian solat wanita dengan harapan enpon masih kat situ. i olls terkedek2 panjat tangga. surprisely, enpon masih ada kat atas tuh. Ya Allah leganya rasa. mcm nak nangis. Thanks la yana n wani sbb gigih nak pegi carik gak. Alhamdulillah, dalam ramai2 pengguna masjid tuh xder sorang pown nak amik enpon nih. :)
nih la gambo yang menunjukkan last i olls pegang enpon sebelum hilang. tab besaq gedabaq pown leh tercicir. cuai sungguh..huhu
Pastu kami balik amik teksi, nih lg satu cabaran bila pemandu teksi ada yang xmau antar. n ada sorang pemandu teksi willing nak anta kami balik, kami tunjuk kad mido hotel, die pown berusaha carik dlm gps tp xjumpe. walaupown xdak, die tetap gigih nak menolong, dalam jenuh mencari, akhirnya jumpa jalan yang kami familiar n kami sampai ke hotel jugak akhirnya. Sampai kat hotel, i olls ajak diorg pi myeongdong, pi ke Cat cafe untuk blanje diorg yang gigih nolong carik enpon.

So, kami pown gerak ke myeongdong berjalan kaki macam biase. Wani sangat seronok la dapat main ngan kucing. I olls lak sbenarnye alergik ngan bulu kucing tp suke giler ngan kucing. alergik2 pown pi gak sbb suke ngan kucing kan.  So, kami pi gak la ke sana. Masuk2 je kami terus order nak minum apa. i olls ngan wani order ice americano, yana xingat lak die order apa. pengaruh koea banyak sangat sebab slalu tgk diorg order americano. so, sambil2 minum, kiteorang main la ngan kucing-kucing yang ada. yang pasti, kucing2 nih da tak bertenaga kot, sbb penat melayan sume orang hehehe. ader macam-macam jenis kucing dalam nih. i olls yang alergik nih pown gigih gak main kucing. pastu tetibe da start rasa tekak gatai semacam, idung pown da gatai semacam, terus  cecepat pi cuci tangan bagai n dok minum coffee jer la. tapi skejap2 main gak lagi ngan kucing, pastu pi cuci tangan lagik. xleh tahan ngan kecomelan kucing-kucing kat situ. hehe..wani yang xder alergik ape2 lagik la seronok die. Yana plak dok tepi main internet :).

biler da syok dok main kucing, kami pown balik bilik untuk berehat n recharge balik tenaga untuk esok. Next location kami akan pi ke Nami Island :)

so, setakat sini jer la citer panjang lebar kali ni. Good night, Assalamualaikum :)

Untuk maklumat lanjut:

Tour Guide kami:

Post berkaitan:
  1. .:Trip to Korea: Perancangan, Tiket, Pakej:.
  2. .:Trip to Korea:Tax refund, Tips dan Persiapan untuk Musim Autumn:.
  3. .:Trip to Korea Day 1: Namsan Seoul Tower:.
  4. .:Trip to Korea Day 2: Lotte World (Indoor Attractions):.
  5. .:Trip to Korea Day 2: Lotte World (Outdoor Attractions):.
  6. .:Trip to Korea Day 3: Ice Museum, Trick Eye Museum & 63 Building:.
  7. .:Trip to Korea Day 4: Kimchi Making Class, Itaewon, Ewha Women University & Cat Cafe:.
  8. .:Trip to Korea Day 5: Pengalaman naik ZipWire ke Nami Island:.
  9. .:Trip to Korea Day 6: Namdaemun, Namsangol Hanok Village & Dongdaemun Design Plaza:.
  10. .:Trip to Korea Day 7: Gyeongbokgung Palace, Insadong, Gwanghwamun Square & Cheonggyecheon  Stream:.
  11. .:Trip to Korea: Shopping Haul:.