JellyPages.com

Tuesday, April 30, 2013

~Gejala Buli~

Assalamualaikum,

sejak kebelakangan ini, kiter selalu tengok video-video yang di share di dalam facebook dan sebagainya yang menunjukkan gejala buli yang berlaku dalam negara kita ini. Malangnya setelah satu video keluar, makin timbul pula video-video yang lain yang menunjukkan bahawa masalah buli ini memang banyak berlaku.

Masalah buli ini ada banyak kesan negatif berbanding dengan positif. Kalau dilihat kepada mangsa buli terutamanya yang masih berada dalam usia remaja dan masih cuba untuk membentuk identiti diri mereka ini, kesan pada diri mereka lebih besar berbanding dengan yang lain.

Mangsa Buli.
Antara kesan negatif yang akan berlaku kepada mangsa buli adalah daripada segi psikologi iaitu kemurungan, emosi yang tidak stabil dan mengalami masalah gangguan mental. Sentiasa berada dalam keadaan takut dan berhati-hati. Mereka lebih berkecenderungan untuk takut hadir ke sekolah kerana takut dibuli. Malah, keadaan emosi mereka akan lebih terganggu dengan ugutan-ugutan yang diberikan oleh pembuli jika membuat aduan kepada cikgu atau sesiapa sahaja. Antara perkara lain yang akan berlaku adalah mereka akan merasa sunyi, keseorangan, dan tekanan. Selain itu, mangsa buli kebiasaannya akan mengalami masalah prestasi pembelajaran yang semakin menurun. Keyakinan diri mereka pun menurun dan mereka merasakan bahawa diri mereka lemah. Mereka juga berkecenderungan untuk membunuh diri kerana tidak sanggup menahan dibuli.

Manakala daripada segi sosial, mereka lebih banyak bertindak untuk mengelakkan diri daripada berjumpa dengan orang lain. Begitu juga dengan aktiviti-aktiviti yang kebiasaannya menjadi kegemaran bagi dirinya tidak akan di lakukan lagi. Kesan lain yang juga ada berlaku adalah mangsa pula bertindak membuli orang lain yang lebih lemah daripada dirinya. Terdapat beberapa kes yang menunjukkan bahawa sejarah hidup yang pernah dibuli menjadikan seseorang itu bertindak ganas dan membuli orang lain.

Pembuli.
Kesan negatif ini bukan sahaja berlaku terhadap mangsa buli sahaja, malah pembuli juga akan mengalami kesan negatif. Antaranya adalah risiko untuk dibuang sekolah. Pendidikan adalah antara perkara yang penting bagi meningkatkan taraf hidup seseorang. Oleh itu, apabila dibuang sekolah, mereka akan mengalami banyak masalah seperti kesukaran untuk mendapat kerja dan sebagainya. Pelbagai kemungkinan akan berlaku apabila dibuang daripada sekolah kerana mereka akan berada dalam situasi yang menyebabkan mereka sukar menentukan halatuju mereka untuk masa hadapan.  Kajian jangka panjang yang telah dilakukan oleh Eron dan Huessmann menunjukkan bahawa mereka yang membuli ini mempunyai kecenderungan untuk melakukan jenayah di masa akan datang seperti penderaan terhadap pasangan atau anak-anak dan sebagainya dan sekurang-kurangnya mereka melakukan satu jenayah semasa dewasa.


Kesan gejala buli ini lebih banyak beri kesan kepada mangsa dan kesan ini bersifat jangka masa panjang. ia memberi kesan terhadap psikososial mangsa. Walaubagaimanapun, terdapat mangsa yang survive dalam isu ini dan dapat berfungsi dengan baik di dalam masyarakat kerana mempunyai sokongan sosial yang kuat di persekitarannya.

Oleh itu, sokongan dan bantuan adalah amat membantu dalam proses memulihkan mangsa buli ini supaya mereka boleh terus berfungsi dengan baik di dalam masyarakat. Malah, bukan mangsa buli sahaja yang perlu dibantu, pembuli juga perlu dibantu supaya mereka tidak menjadi sebahagian yang melakukan jenayah apabila dewasa seperti di dalam kajian yang telah dilakukan.

Pesanan untuk mangsa-mangsa buli diluar sana, apabila dibuli, jangan takut terus buat aduan kepada guru atau keluarga supaya anda tidak akan terus dibuli. Pertahankan diri anda melalui saluran yang betul dan jangan bertindak untuk bergaduh dan membuli orang lain pula.

Sekian, assalamualaikum.

2 comments:

Unknown said...

Kes buli mmg teruk.. yg di buli lebih tertekan dari yg membuli.. Kesimpulan mudah jgn rasa rendh diri, lawan balik kalau boleh, ataupun lari sekuat hati dn dapatkn perlindungan...

Unknown said...

yup, betul tu dewi sakura. lawan balik melalui cara yang betul la.. bukan bergaduh jugak.:) n sokongan daripada pihak yang terdekat amat penting untuk bantu die pulih semula seperti biasa.