JellyPages.com

Monday, March 10, 2008

Sifat dalam diri manusia.

untuk pengetahuan korunk sume, dalam diri kite nih kan ader sifat yang kite panggil sbg ego. ego yang ader dalam diri kite nih terbahagi pulak pada 3 bahagian iaitu child ego, adult ego ngan parent ego. bende bende nih sume ade dalam diri kiter...

nak dijadikan citer la kan, bende nih sume orang tak pasan, tapi lepas korunk bace bende nih mesti korunk jadik perasan la dengan kehadiran benda alah nih dalam hidup korunk.

meh cheq nak terangkan sket..

child ego nih cheq dapat info mengatakan bahawa sifat child ego nih asik ske pada bende2 yang seronok, hepi dan manja leh termasuk dalam child ego nih... korunk mesti perasan ble korunk nak manje2 ngan pakwe korunk ker, makwe korunk ker, mak korunk ker.... haaa.... 2 child ego la tuh... kekadang tuh ble korunk tengok ader dak2 yang da besor n bleh kawen da, korunk ckp "ngade jer dak tuh"... korunk gune child ego n dak tuh pon gune child ego... child ego nih pon bergune utk tarik perhatian orang.... tapi korunk jangan gune child ego nih lebih2, orang naik menyampah lak nant... hehehe

pastuh, adult ego.... adult ego nih kebanyakkan orang gune ble nak berkije la... pasal adult ego nih adalah cara orang tuh berpk dengan rasional n tak terburu2.. besenyer yang gune adult ego nih orang hepi ble keje ngan die pasal die nih senang bawak berbincang n fleksibel..

lastly, parent ego... haaa, kalau yang nih ramai lak yang menyampah n xske sangat. pasal aper tau... pasal orang yang gune parent ego nih jenis yang suke memberi arahan.. sikap die autokratik la... besenyer korunk leh tengok kat tempat keje.. tu pon ble korunk dapat bos yang ske mengarah ler... sakit jantung ar korunk kalo gi2.... mcm kuli jadiknyer...

kesimpulannye yang tersimpul sampai xleh nak bukak ialah, korunk sume ader 3 sifat nih... cume maner yang lebih dominan, yang tulah diri korunk.... korunk takleh kate korunk adalah parent ego aje... nak tau ape pasal?..... pasal kalau korunk tuh parent ego jer, mcm maner korunk nak memain ngan baby... payah ar gi2, baby tuh pon tgk korunk mcm takde prasaan jer... kalau korunk nak memain ngan baby, korunk pon kene la jadik mcm bebudak sket, baru da baby tuh ske ngan korunk..gunekan child ego....

itu sahaje.... kalau nak tanye aper2 berkaitan nih, tanyer kat komen yer.... tata....
Post a Comment